PETITIE en enkele reacties van ondertekenaars

Er werden twee petities gehouden. De eerste was een van 'deur-tot-deur-petitie' bij de inwoners van het dorpcentrum van Heikruis. Op die manier werden een 200-tal handtekeningen verzameld. Deze petitie is ook ingediend bij het gemeentebestuur van Pepingen in het kader van het openbaar onderzoek omtrent de sloop- en bouwvergunning.

Tegelijkertijd werd er tweede on-line petitie georganiseerd. Op die manier konden ook niet inwoners met een hart voor erfgoed hun stem laten horen. Ondertekenaars kunnen er voor kiezen om dit anoniem te doen, zodanig dat hun naam niet verschijnt op de petitie. Als wij de petitie afdrukken, wordt je naam wel zichtbaar. Een petitie met anonieme ondertekenaars heeft immers minder waarde.

De on-line petitie heeft ondertussen reeds 150 handtekeningen en geeft ook de mogelijkheid om commentaar te noteren. Heel wat ondertekenaars hebben daar heel raak hun standpunten openbaar gemaakt.

De petitie kan je vinden met onderstaande link, waar je gewoon op moet klikken. Je registreert je eerst en nadien krijg je een e-mail om te bevestigen. Wij krijgen je emailadres niet te zien. Je zal dus van ons geen mails krijgen.

Link naar de:  PETITIE


Hieronder enkele reacties:

Ik teken omdat: 'Bomen rooien en gebouwen slopen voor nieuwbouw het tegenovergestelde zijn van duurzaamheid op sociaal, cultureel, economisch en ecologisch vlak. Komaan, gemeente, een kans om te laten zien wat jullie/we waard zijn!'

'Ik heb in Heikruis een groot deel van mijn jeugd doorgebracht & ik ging nog naar het dorpsschooltje er vlak naast. Het klooster mag niet verdwijnen... '


'Als historicus onderzocht ik ooit het erfgoed van het Pajottenland. De tuinen van dit klooster hebben een hoge erfgoedwaarde.'


'Ik teken omdat dit erfgoed IN GEEN GEVAL mag verdwijnen! In tegendeel, deze locatie dient in zijn totaliteit beschermd te worden.'


'Respect voor het patrimonium is in België ver te zoeken...vele gebouwen worden bedreigd of zijn al gesloopt....kijk naar de mooie boerderij in Vollezele die nu een ..Okay geworden is. Het is maar één voorbeeld uit de streek. Hetzelfde geldt voor het uitbreiden van de woninggebieden... Elk initiatief voor behoud van natuur en industrieel of architecturaal patrimonium krijgt mijn steun.'


'Het spijtig is dat deze baken in het landschap, tot ver zichtbaar in omliggende gemeenten, mogelijks verdwijnt.'

'Historisch erfgoed!!! We gaan het uitzicht ni verpesten door ne blok beton da op niks trekt... Zoek rustig een alternatief en laat het karakteristiek centrum zoals het is.'


'Ik teken dit omdat ik inwoner ben van Heikruis en ik het belangrijk vind dat ons dorpserfgoed overgedragen wordt aan de toekomstige generaties. Ons dorpszicht moet niet verminkt worden door een modernistisch "vervangrusthuis".'


'Omdat de geschiedenis ons ooit zal aantonen dat in het waanzin van het moment vele fouten zijn gemaakt. Het is niet omdat een domein niet geklasseerd staat, dat het moet vernield worden. Laten we kijken naar betere alternatieven dan sloping.'


'Ik teken omdat het zonde is om zulke mooie gebouwen te vernietigen omdat er werk aan is. Wees eens trots op onze traditie en houd het in stand. In de toekomst zullen de mensen het beklagen dat die gebouwen verloren zijn gegaan.'


'Ik teken omdat als oud-inwoner van Heikruis het klooster moet blijven. Dit is erfgoed! Er kunnen genoeg alternatieven gezocht worden.'


'Een historisch gebouw afbreken is eenmalige en ingrijpende beslissing waarop men later niet meer kan terugkeren. Reconversie is in mijn ogen een betere oplossing. Het enige wat daarvoor nodig is, is een beetje inventiviteit.'


'Ik teken omdat heden ten dage zijn er genoeg voorbeelden van geslaagde reconversie-projecten, die bewijzen dat men met een beetje inventiviteit en wilskracht al heel ver kan komen. Een historisch gebouw afbreken is een eenmalig proces, dat niet omkeerbaar is. De geschiedenis heeft al genoeg bewezen dat spijt steeds achteraf komt...'


'Wat een waanzin om deze gebouwen te willen slopen! En dat in een regio die het op toeristisch vlak grotendeels van haar unieke authenticiteit moet hebben! Zeer kortzichtig. Hopelijk komen de verantwoordelijken snel tot inkeer.'


'Voor alle oudere stervelingen die ooit in dit rusthuis hun laatste adem zullen uitblazen zijn de nabijheid van een groene long en een uitzicht op het landschap een conditio sine qua non.'


'Behoud van erfgoed, de waardevolle tuin en de zorg voor ouderen zijn best te combineren zonder afbraak.'


'Ik heb jaren in die buurt gewoond en dit gebouw bepaalt het uitzicht van Heikruis.'


'Ik teken omdat het zonde zou zijn mocht dit dorpsgezicht verdwijnen.'


'Ik teken deze petitie omdat met het behoud van dit gebouw ook het typische & charmante dorpszicht van Heikruis bewaard blijft. Kerk en klooster zijn landmarks die van ver gezien kunnen worden en gezien mogen worden.'


'Ik teken omdat dit beeldbepalend dorpsgezicht en de historisch waardevolle tuin niet mag verloren gaan én omdat de alternatieve plannen absoluut een kans moeten krijgen.' 


'Het is ondenkbaar dat dit historische gebouw gesloopt zou worden en dat de parktuin zou verdwijnen. Mijn grootmoeder zat hier 75 jaar geleden op internaat, het is een stuk Pajotse geschiedenis! Er moet zeker een mogelijkheid zijn om dit alles te behouden. Waarschijnlijk niet de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing maar wel de beste.'


'Het klooster is bepalend voor het dorpsaanzicht van Heikruis en moet dus zeker behouden blijven. Een andere oplossing moet mogelijk zijn mits wat goede wil!'


Reacties

Populaire posts van deze blog

Luchtfoto's van het dorp

Stand van zaken op 17-11-2017